lördag 2 januari 2016

Jag tror det här blir ett bra år

2016 fortsätter bra för Julia i Helsingfors. Idag togs andningsslangen hon hade i näsan bort och ersattes med en mindre slang och så vitt jag vet så har det funkat helt bra hittills. Näringsslangen har också tagits bort så nu kommer hon att få äta ännu mera själv, något hon längtat efter.  Eller okej slangarna togs inte bort, hon drog tydligen bort dem själv inatt. Men ingen större skada skedd, läkarna och sköterskorna bestämde att testa och se om hon klarar sig utan dem. Förr eller senare skulle de ju ändå bort.

Idag har dialysmaskinen varit på i 3-4 h. Myoglobinet har fortsatt att sjunka och de är nu nere på 477! Jag kan säga er att när vi först fick veta om myoglobinvärdet så trodde vi nog aldrig att det faktiskt skulle sjunka så lågt men hon fortsätter överträffa våra förväntningar.

Sen vill jag ta upp en grej. Det var en som kommenterade här på bloggen och frågade om Julia är okej med att jag sätter ut bilder på henne, så jag tänkte skriva här ifall andra undrar samma sak. Det blev diskuterat med Julia redan innan transplantationen och hon var helt okej med text och bilder. Vi väljer med omsorg vilka bilder vi lägger ut. Jag väljer ju inte att lägga ut de bilder som ser hemska ut, ja jag säger hemska, det här är vår verklighet och vår verklighet är inte alltid vacker. Jag lägger ut bilder för att visa hennes framgång och för att vi har släkt och vänner som vill se henne.
Jag förstår nog helt personen som frågar och andra som kanske undrar samma sak men hon är nog okej med det. Och jag tog inte illa upp av frågan ifall det kanske låter så. Jag skriver bara hur det är.

Till allra sist, grattis till min bästa storasyster på din 25-års dag, hoppas du hade det bra. Här är en bild på oss systrar från min student i somras. Vi ser lite överglada ut men jag minns att det var någon som sa nåt väldigt roligt och vi började skratta nästan hysteriskt mycket. Jag minns inte vem eller vad som sades men roligt var det tydligen iallafall

Julias kvällsmåltid

3 kommentarer:

  1. Jag känner ingen av er personligen, men jag vill tacka speciellt dig Moa som har styrkan att i alla era bekymmer dela med dig oss medmänniskor så gott som dagligen om era motgångar och framgångar.all lycka och välgång till hela er familj M.V.H Essebo

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Är bekant med din äldsta syster och har följt med eran "resa" både via Saras uppdateringar och din blogg. Hade tänkt skriva något mera men jag tycker ovanståendes fina kommentar beskrev väldigt bra istället så jag kan bara hålla med! God fortsättning på det nya året!/Anna

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Tack Moa för att du skriver och berättar hur det går för Julia! Tänker ofta, ofta på henne och familjen. Varma hälsningar från Ann-Christine, Kenneth, Alfred och Erica

    SvaraRadera