torsdag 21 januari 2016

Denna eviga kalla vinter!

Efter att nu ha bott 7 veckor ensam hemma (jag har ju varit i Helsingfors en del men ändå, det är 7 veckor sen de åkte dit) så har jag nu en inneboende för ett litet tag. Pappa kom hem ikväll. Han skulle komma lite senare egentligen för på torsdag ska han till arbetshälsovården. Men nu när han blev sjuk så ringde han och kollade om det gick att flytta fram tiden, vilket det gick så nu ska han på måndag istället. Lika bra att han kom hem nu redan, för eftersom att han var sjuk så fick han ju inte vara med Julia och han riskerade ju att smitta ner mamma så, bättre här hemma. 

Selma och jag var och mötte honom vid tågstationen. Hon blev så paff när hon såg honom att det inte kom ett enda ljud från henne. Annars brukar hon yla som en stucken gris när hon träffar nån hon inte sett på länge men nu blev hon väl nog så förvånad. Överlycklig blev hon iallafall och kissade nog nästan på sig. Men det är nog en aning för kallt nu för en så liten fröken som hon. Fast jag har en vinterväst på henne så skakar hon som bara den och vill inte alls gå ut, hon har till och med börjat springa undan och gömma sig när jag säger att vi ska ut. Selma föredrar värme framför kyla, men vem gör nu inte det. 

Julia har haft en helt okej dag. Alla värden och så har nog varit bra så inget med det, men det har varit en lite jobbig dag psykiskt istället. Dagen började inte heller så bra när hon hade en nattsköterska som tydligen inte var så bra på svenska och inte förstod vad Julia ville. Så det har varit lite sådär hackigt idag, program hit och dit och lite breakdown här och där. Helt förståeligt. Alla har vi ju våra sämre dagar när inget känns bra. Men hon lät iallafalla okej när jag pratade med henne i telefon och hon sa att det var bra. Hon har nog tydligen fått riktigt bra tillbaka rösten nu för hon kunde prata helt klart och tydligt. Hon sa att hon inte hade gjort så mycket idag, kollat på film och lite sånt. Det kom inte så mycket detaljer ur henne för jag hörde att hon var väldigt trött, hoppas hon sover gott inatt! 
Det var tidigare ett annat barn också i hennes rum men hen är inte där längre så Julia får ha rummet för sig själv. Vilket också innebär att mamma får sova där med henne. 

Jag var ju till optikern igår, det gick nog helt bra men kolla på nya glasögon hann jag inte. För när vi kollat ögonstyrkan klart så hade de egentligen redan stängt. Så det tänkte jag då att jag skulle fara och göra idag. Men icke sa nicke. Jag har inte direkt turen på min sida om vi säger så. Jag la i motorvärmaren när jag for hemifrån till jobbet (far ju gående eftersom jag har typ 300m) men jag hade så bråttom att jag inte hann stanna och lyssna om det startade, det hade funkat alltid annars så varför skulle det inte funka nu också. 
Om vi säger såhär, jag kom hem till en iskall bilmotor och en ickestartande bil. Felet? En säkring i elskåpet på utsidan hade farit och då funkade ju alltså inte några elkablar.....
Gissa om jag blev glad.
Jag fick fixat det och stoppade i motorvärmaren så att jag sen skulle kunna hämta pappa men det blev inget val av glasögon idag heller. 
Alltså jag är såååå less på denna vinter nu, tror jag går i ide till juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar