måndag 18 januari 2016

En vanlig måndag?

Det blev ett litet bakåthopp idag igen. Katetern som de använt för att koppla till dialysmaskinen slutade idag att fungera. Så det blev planerat ett ingrepp för att fixa en ny. Mellan 14-15 sövdes hon ner och for först på hjärtbiopsi (något som kom bort i kommunikationen mellan sköterskorna och mina föräldrar, så det hade de ingen aning om). Men det var en nödvändig grej att göra. Sådär egentligen ska man göra en biopsi varje vecka åtminstone under den första månaden efter en transplantation (hjärta åtminstone, kan inte uttala mig om andra organ). Men det har de inte vågat utsätta henne för innan så det blev gjort för första gången idag, 6 veckor efter transplantationen. En biopsi går ut på att man går in via ljumsken och men olika verktyg far man upp till hjärtat och tar en pyttepyttebit av det (det gör ingen som helst skada och märks ingenstans) som provbit. Sen undersöker man biten för att se om det finns några spår på avstötningar, ifall det hittas så sätter man in en behandling på det. Men mamma och pappa fick höra att efter en första snabb koll så såg det fint och bra ut, men det ska förstås undersökas mer.

Hon kom därifrån vid 6 tiden och skulle senare flyttas in i operationssalen för att göra kateter-ingreppet. Där är det också nån typ av tråd/trådar som ska dras till hjärtat, jag vet inte riktigt hur det funkar. Men de behöver inte öppna upp bröstkorgen för att göra det utan de går in via ljumsken då också. Men av någon orsak som vi ännu inte riktigt vet så blev det inte gjort idag. Det kommer kanske istället att göras på tisdag eller onsdag, läkarna och kirurgerna ska diskutera saken imorgon och kanske först lite följa med och se hur kroppen klarar sig utan dialys. Idag har hon t.ex. klarat sig förvånansvärt bra utan det, så vi får vänta och se. Det är också prat om att hon ska få slippa upp till avdelningen nångång under dehär närmsta dagarna. När hon vaknade ikväll var hon på gott humör och fick äta matt, lite besviken över att hon antagligen kommer bli nedsövd igen men inte så mycket annars, hon var ganska trött. Hoppas hon får en lite sömn inatt.

Hur har min dag varit då? Jo tack den har varit asjobbig. Eller jobbet gick nog helt bra men allt annat än det. Jag vaknade t.ex. imorse med att återigen vara utan varm- och kallvatten i köket (funkar på övriga ställen i huset), suck, jag som skulle ha igång diskmaskinen idag. Jag har försökt värma upp rören utan resultat, och jag måste försöka ännu lite till innan jag går och sova. Sen den andra trevliga saken. Trots att jag hade haft i motorvärmaren i flera timmar så vägrade min bil att samarbeta. Så jag kom mig varken till stan för att handla eller till gymmet, suck igen. Jag fick nöja mig med att skotta upp infarten istället. Ååh vad jag älskar snö och vinter, speciellt när det är -22 grader ute som det var idag, eller när jag vaknar upp till -28, eller ännu bättre när det igårkväll var -31,8. Notera sarkasmen....

2 kommentarer:

  1. Förklaringen var väl så enkelt att det var årets deppigaste dag och måndag

    SvaraRadera
  2. Hej! Kan gärna hjälpa dig med något, tex det frusna vattnet, den krånglande bilen eller något annat. Jag har dock inte ditt tel.nr så hör gärna av dig om du behöver hjälp. Mvh Tina i Kållby 0500 667781

    SvaraRadera