söndag 3 november 2013

Seven years

(Trodde att jag skulle hinna med det här inlägget igår, men så flög tiden iväg. Men vi tar det idag istället.) Igår var det 7 års "kalas" hemma hos oss. Igår var det 7 år sen Julias nya hjärta slog sina första slag i hennes kropp. Tack o lov att läkarna har lärt sig så pass mycket så att det här är möjligt. Skulle Julia inte ha gått igenom den där hjärttransplantationen för 7 år sedan så är risken ganska stor att hon inte skulle finnas här idag. Att byta ut ett hjärta är ju inte precis som att byta däck på bilen.

Det finns så mycket som kan gå fel, ett litet felsteg och personen som ligger på bordet kommer aldrig att öppna ögonen igen. Men vi hade tur, hon hade tur. Läkarna är kunniga och de lever sina liv för att rädda andra. Och det ska vi vara otroligt tacksamma för! För utan läkare skulle jag inte ha någon lillasyster idag. Jag har sagt det här många gånger förr, och jag lär ännu säga det tusen gånger så länge jag lever, tack till familjen som skänkte sitt barns hjärta för att rädda livet på ett annat barn. Vi vet inte vem ni är, men vi är er evigt tacksamma!  <3 

Från och med den dagen för 7 år sedan gjorde jag ett löfte till mig själv. När jag dör, vill jag att allt som går att donera från min kropp ska doneras för att förhoppningsvis rädda livet på någon annan människa.

 "En enda organdonator kan rädda upp till åtta andra patienter genom att ge ett nytt hjärta, en lunga, njurar, lever, bukspottkörtel eller ett komplett tarmsystem. Även händer och ett helt ansikte kan hamna på en ny kropp." 

8 personer, det är ganska mycket det. Så för mig är det en självklarhet. Jag menar, jag är ju ändå död, varför ligga och ruttna bort i en kista, när jag har organ som skulle fungera helt bra till donation, jag kan ju istället rädda livet på någon annan? Organdonationer räddar verkligen liv, varför inte rädda någons liv du också.


Den första bilden (den största) är bara 6 dagar efter den största operation hon någonsin gått igenom. De andra bilderna är lite senare.



Min fina fina syster <3

Nu ska jag avsluta det här inlägget. Det tog en lång tid att fixa ihop, och jag måste erkänna att det faktiskt fanns stunder när jag satt med tårar i ögonen. Gratulerar till er som läst allting. Ha en bra fortsättning på kvällen, och se till att de du älskar vet om det, för man vet aldrig när de kan tas ifrån en.

15 kommentarer:

  1. Underbara Julia VAD sku vi göra utan henne? Å vad vore vi utan henne? <3 <3 <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, säg de, ingenting e no svare :) <3

      Radera
  2. Hej, du känner säkert inte mig, men på samma gång som Julia fick nytt hjärta så opererades min lillebror för en abscess i hjärnan :) Ja kommer väldigt bra ihåg Julia, vilken positiv attityd hon hade inför operationen, en riktig liten hjältinna :) Otroligt va tiden går snabbt! All lycka åt er! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, efter några minuters funderande kom alla minnen tillbaka, och nu minns jag precis vem du och din bror är :) Vi träffades och umgicks på en stor hjärtebarnsträff vid Tropiclandia för x-antal år sedan. Jag vet inte om du minns det, men det var där jag träffade er för första gången :) Jag hoppas verkligen att din brors operation gick bra och att han mår bra ännu idag! Och att alla ni andra också mår bra! Våra syskon är starka! Och ja, du har rätt, tiden har verkligen gått snabbt. All lycka åt er också! :D

      Radera
    2. Jaaa, det stämmer ju dedär med Tropiclandia :) Min brors operation gick fint, han gick igenom en hjärtoperation året därefter och nu står han i kö till en ny lever :) Vi har äntligen fått en diagnos på hela honom också, han lider av en mycket sällsynt sjukdom som heter Tranzaldolase. De har med proteinerna i kroppens celler att göra(??) Men idag så är han en pigg 16-åring med mopedkort och går på bilservicelinjen vi Optima :) Vad gör Julia nu för tillfället? :)

      Radera
    3. Men vad härligt! :D Och vad "skönt" att få en diagnos, men den sjukdomen har jag nog aldrig hört om. Men så länge han mår bra och inte lider så är det ju allt som det ska va, om man säger så, jag tror du förstår hur jag menar :) Han låter som vilken 16-årig pojke som helst :D Julia går på 6:an i lågstadiet, och hon cyklar till och från skolan varje dag nästan 4 km/dag, fast på vintern åker hon taxi :) Hon mår jättebra, de var just på en årskontroll till Hesa och alla provresultat var bra, vilket är de bästa resultaten man kan få :D

      Radera
    4. Jodå, ja föstår :) De drog en enorm lättnad över oss när vi äntligen fick veta va sjukdomen hette :) Va roligt att de går bra för Julia! Man kan inte annat än glädjas åt hur duktig hon e :) Förhoppningsvis så kommer Gibbens nya lever kunna bygga upp hans kropp mera. Han lider inte av något just nu, men levern skulle ändå göra livet lite lättare för honom :) Men åter igen, all lycka åt er, vi får skatta oss lyckliga att våra syskon har varit så starka :D

      Radera
    5. Ja, det förstås jag! Vad skönt att han inte lider av något nu men jag förstår mycket väl att en ny lever skulle hjälpa honom, vi får bara hoppas att han får en snart! :) All lycka åt er också, ja det får vi minsann, och att de lever! :D

      Radera
  3. Så roligt att höra om Julia! Och att ni syskon klarat er så mycket ni fått vara med om samt mor och far gläder mig.Mycket tungt för er . Ett <3 till Julia gjorde att jag kom in i "datorns värld" Hälsningar tant Greta.

    SvaraRadera