söndag 20 december 2015

Hon fortsätter göra framsteg

Ja, Julia fortsätter göra framsteg. Hon har hållits stabil nu hela tiden. De har fått sluta med noradrenalinet och värkmedicinen som jag pratade om igår har dom fått trappa ner från 17mg till 13mg. Idag har hon också haft upp ögonen flera gånger och dessutom lämnat med blicken på mamma och pappa. Hon är ju föstås starkt påverkad av mediciner så man vet inte riktigt hur "vaken" och hur mycket hon egentligen förstår. Hon har också rört litelite på armar och ben. Hon hade även öppnat ögonen och märkt att hon hade en stor tub i halsen och då hade hon börjat grina och se väldigt obekväm ut. Men hon hade lugnat sig lite när mamma försökte prata med henne. Sen gav sköterskorna lite lugnande åt henne så att hon inte belastas så mycket.

Hjärtultrat hade sett bra ut och läkarna är nöjda. Jag kan också berätta att jag har haft lite fel om det här med njurarna, eller alltså jag har förstått situationen fel. Inte alltid så lätt att hålla koll på alla medicinska termer och när allt dessutom sägs på finska. Njurvärdena är normala, men det är myoglobinvärdet som är för högt. Och det är alltså det som hotar att förstöra njurarna. 
De 2 sista dränen har blivit borttagna nu också. Det går framåt gott folk! 

                                   
      

8 kommentarer:

  1. Tack! Varma tankar! Hälsa mor och far -snart kommer lättare dar! <3
    Greta i Terjärv

    SvaraRadera
  2. Så härligt att höra. Hoppas på fortsatta framsteg. Ni är så värda lite lugn å ro.

    SvaraRadera
  3. Kära Moa!
    Jag blev mycket bestört när jag blev uppmärksammad om din blogg. Lika upprörd blev jag när jag läste din mammas blogg för många år sedan.
    Jag är den person som första gången skrev om Julia, var hemma hos er och träffade säkert dig också.
    Med bestörtning läser jag nu att det inte gick som jag ville. Vägen till normalt liv skulle ju vara rak när det gäller Julia, som hade fått utstå så mycket i späd ålder.
    Jag glömmer aldrig den där dagen jag var hos er. Nu önskar jag bara att kämpen Julia klarar också den här påfrestningen.
    Varma hälsningar till er alla med mamma Malin i spetsen.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margaretha, ja det blev ju inte riktigt som vi tänkt men nu ser det ljusare ut. Jag kommer ihåg dig, jag minns inte om jag var hemma den dagen du var hos oss men det har blivit pratat om det efteråt. Tack för hälsningen och hoppas du hade en bra jul och nyårsafton! :)

      Radera
  4. Hoppas det fortsätter så här Önskar er alla styrka att kämpa vidare Ni är burna på bönens armar /Solveig

    SvaraRadera
  5. Hej. Ville bara säga att ni e så tappra allihopa! Lillesyster Tapprast av alla! Ni är ihågkommna och ja vill önska er en god jul! Önskar er Mors föredetta kollega 😊

    SvaraRadera