torsdag 20 februari 2014

En annorlunda skoldag

Tjenare tjenare, första dagen i Kronoby är avklarad. Det gick riktigt bra och dagen hade nog både bättre och sämre stunder. Fick träffa de andra studerande som ska med på resan. Vi är en grupp på hela 76 ungdomar (+ 8 lärare) som åker, från Topelius gymnasiet a.k.a. Nykarleby, Kronoby gymnasium, Karleby svenska gymnasium och PG, of course. Majoriteten kommer ju nog från PG, haha, 39 pinnar är vi.

Vi fick reda på vad hela resan innehåller och körrutten, jag kan berätta att det blir en heeel deel bussittande, vi kollade på en film/dokumentär om några överlevande från förintelsen, The Last Days hette den. Man skakades om ganska rejält. Filmmaterial från hur det verkligen var. Vi hade ju nog alla sett bilder och kanske videor därifrån från förut, och vi visste ju att de var rejält undernärda och smala och i allmänt väldigt dåligt skick. Men videorna vi fick se, var något som jag aldrig sett förut. Det visade nakna människor som gick omkring och de var verkligen bara skinn och ben, jag har aldrig någonsin sett så smala människor. De bilder jag sett förut kom inte i närheten av det här. Men trots detta tycker jag att filmen är värd att se om man är intresserad, man fick en ny och bättre inblick om hur det var.

Som ni kan se är det nu 60 dagar kvar

Morgonadagens skoldag fortsätter i Kronoby. Vi ska då visa våra presentationer som vi gjorde idag i slumpvis valda grupper. Nu tvingas jag hjälpa Julia inför hennes matteprov. Yeey, vilken rolig kväll jag har framför mig. Godnatt!


Lär er! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar