torsdag 29 maj 2014

En god nyhet blandat med många oklarheter

Okej dags för en uppdatering, för er som läser Saras blogg, kommer inte detta vara något nytt men ni får ju läsa det än gång till.

I tisdags hade en del läkare och kirurger ett möte för att försöka komma fram till vad som ska göras. De tycks ännu inte vara helt säkra på vad som ska göras och när. Det vi vet är att hon ska åtminstone stanna i Helsingfors till tisdag nästa vecka men hon behöver inte stanna på sjukhuset så länge hon finns i närheten ifall något skulle hända. Det andra vi vet är att det troligtvis blir en hjärtoperation någon gång snart, vilket enligt läkarna tycks vara det bästa beslutet, men vi vet inte säkert ännu. Julia var ju på biopsi på tisdagmorgon och det visade att det inte är en avstötning (= Avstötning innebär att kroppen attackerar och försöker stöta bort det främmande organet och dess vävnad, kroppen försöker alltså stöta bort hjärtat) vilket alltså var den väldigt goda nyheten. För en avstötning skulle i allra värsta fall inneburit en ny hjärttransplantation. 

Igår kl. 13 var hon på magnetröntgen, som inte visade något annat avvikande förutom läckaget och runt kl. 15 var hon upp till hjärtstationen för att få en holter som alltså ska mäta ekg:t i två dygn. 
På tisdag ska hon på belastningsEKG (hon ska cykla på en motionscykel som hela tiden blir tyngre och tyngre och under tiden mäts hjärtrytmen, man ser alltså hur hjärtat reagerar på belasting).

Efter allt detta så ska läkarna och kirurgerna igen ha ett möte för att bestämma vad som ska göras och när. 

Idag har Julia sovit ordentligt så hon är pigg och glad, vår kusin och hennes barn är för tillfället där och hälsar på. 

Lånade denna bild från Saras blogg
(För er som vill veta vad som pågår i Helsingfors kan då och då hålla utkik både på min blogg och Saras, vi försöker hålla er uppdaterade så fort vi vet något. Och Sara är dessutom där just nu så hon kan uppdatera lite oftare)

Åh vad jag skulle kunna göra för att vara där just nu.Hatar att sitta här hemma ensam och inte veta vad som pågår. Hatar också det faktum att jag kommer vara ensam hemma ännu i flera dygn. Vi har ett relativt stort hus och jag blir paranoid om jag inte har något ljud runt mig hela tiden, som t.ex. musik eller tv'n. Tack o lov att jag har Selma med mig, hon håller mig lugn på nätterna. 
Igår kom mina bästa vänner hit och förgyllde min kväll, de såg dessutom till att jag fick mat i mig haha, vi hade tortilla-kväll. Det var väldigt skönt att koppla bort allt för några timmar och bara leva som vanligt utan bekymmer. Jag menar, jag skulle ju bli galen om jag aldrig skulle tänka på något annat. Oj shit vad detta blev långt, jag återkommer när jag vet något nytt. Dessvärre tror jag att det kan ta nån dag innan jag vet något nytt. Men till dess, hoppas ni har det bra.

2 kommentarer: