söndag 21 april 2013

Fuerteventura del 1

Nu smäller det hör ni!
Dag 1, 12.3
Vi börjar med Helsingfors flygplats, vi var lagom pigga efter att ha varit uppe hela natten på flygplatsen, varken Jonna eller jag somnade och vi slapp över till andra sidan (alltså där var alla affärer fanns) först 2 timmar innan flyget skulle fara, så typ kl. 6 och vi kom till flygplatsen ungefär kl. 12 på natten så ja, det blev en väldigt lång natt, TACKA GUDARNA FÖR IPADDEN! (har lånat en del bilder av Jonna, tack förresten!) p.s. klicka på bilderna så blir de större :)



Vi kom fram till Fuerteventura nån gång mellan kl. 12-13 (spansk tid) på dagen, vädret var super, runt 23 + grader och full sol, men då väntade en ca. 2 timmar guidad bussresa. Men tiden flög iväg och man var så fascinerad av hur annorlunda allting var så den långa tiden gjorde inget. Till först åkte vi i stort sett bara genom en öken, höga berg överallt och övergivna, gamla, vita, fyrkantiga hus, jag minns att jag till en del tänkte ''herreguud, vart har jag kommit egentligen!!!''


Men sen blev det bättre, man såg grönska, palmer, hotell och det underbara blå HAVET <3 Vi hade kommit in till staden Jandia (den översta lilla bilden: där hölls marknaden på torsdag och måndag) dessa bilder har tagits genom bussfönstret därför är kvaliteten så utomordentligt bra och de är även oredigerade, har inte hunnit med dessa ännu, men resten kommer att vara det, förutom Jonnas bilder :)

När vi kom till hotellrummet böt vi kläder fort som bara den, fatta känslan att äntligen få lägga på sig ett par shorts och en topp och kunna gå ut i värmen, att kunna se hav överallt och den otroligt långa stranden, obeskrivligt! Förrän vi slapp till stranden gick vi till ett supermarket och handlade lite ''mat''.


Vi spenderade några timmar på stranden, åååh vad härligt det var!


Sen mot kvällen blev det lite svalare så då bestämde vi oss för att gå hem till hotellet. Vi satt ute på balkongen en stund och sen ställde vi oss till middagen. Vi åt ju ute varje kväll eftersom att hotellet inte serverade någon mat, men det hade jag absolut ingenting emot.

 Så här såg hotellet ut, det var format lite som en inhägnad. Ingen som inte bodde där slapp in, så det var väldigt privat om man säger så. Våran balkong hade utsikt över hotellområdet alltså det som syns på bilden och de som bodde i lägenheterna mittemot alltså de med dörrar, hade utsikt över staden, Morro del Jable.
Palmer <3
Dag 2, 13.3
Vi steg upp ganska tidigt varje morgon, mellan 7-8 ungefär. Den här morgonen åt vi morgonmål på balkongen och var skadeglada över att inte behöva sitta i skolan och frysa.


Efter det gav vi oss ut på en morgon promenad längs stranden, har en maaaassa bilder från detta, vi hade båda med oss kamerorna och fotade en hel del. Det här är ungefär hur det såg ut när man gick ut från hotellet och sedan ner för några trappor till strandpromenaden, där det åt höger fanns några affärer och restauranger och åt vänster fanns stranden.


På vägen till stranden träffade vi på dessa små lurviga sötnosar. Det kryllade av dem, de klättrade upp och ner på stenväggarna och var så himla söta.


Så här såg det ut när vi gick längs strandpromenaden ner till själva stranden. Så otroligt vackert! På bilden är även ett annat hotell som vi gick förbi varje dag.


Jonna fotade mig lite på stranden, hade nog tänkt lägga in några bilder av henne men så märkte jag att hon såg ganska sur ut på de bilderna och hon skulle ha blivit vääldigt förbannad på mig om jag skulle ha lagt ut dem så jag sket i det haha ;)



Från resten av dagen har jag faktiskt inga bilder men vi gick tillbaka till hotellet bytte kläder och gick sedan tillbaka till stranden för att sola, vi var en liten sväng in till affärerna och så köpte vi lösglass, såå hiimlaa goott!!! Sen på kvällen for vi på nytt ut och äta. Min outfit för kvällen såg ut så här, notera klackarna.


Det var absolut inga problem till först, men sen ångrade jag mig REJÄLT! När vi satt och åt fick jag reda på att vi efteråt skulle gå upp till supermarketet för att handla lite, fick en smärre panikattack av det, för vägen dit bestod av branta backar. Ett litet råd: gå inte med 14 centimers klackar på kullerstensgator i värdens brantaste upp och nerbackar, för det kommer att sluta i en katastrof. Höll på att bryta fötterna av mig, steg snett minst hundra gånger och en gång gjorde det verkligen fruktansvärt ont. Fick till sist använda Jonna som stöd för att kunna gå. Jonnas mamma trodde att jag hade supit mig full pga. min skrangliga gångstil, mina ständiga nära döden fall och mina otaliga snedsteg. Jag tog mig otroligt nog tillbaka till hotellet men jag använde inte klackarna efter det. 

Det här var den första delen, nästa del kommer nog förhoppningsvis snart. Hoppas ni gillar det! :)

2 kommentarer:

  1. GILLAR :D allt utom skohistorien :/ jätte fina bilder också :) Väntar ivrigt på nästa del!! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jaa :D o tack! Hoppas att nästa del blir bra då, kram! :)

      Radera